Ansökan om medlemskap

Styrelsen avgör

Det är styrelsen som avgör om någon ska tas in som medlem i bostadsrättsföreningen och därmed kunna ha lägenhet med bostadsrätt. Normalt finns inget som hindrar en förvärvare (köpare, arvtagare, gåvotagare m fl) från att bli medlem i en bostadsrättsförening utan det är bara i vissa fall som föreningen kan hindra medlemskap.

I stadgarna kan man ta in att ansökan om inträde i föreningen ska göras skriftligt och även att den sökandes namnteckning ska vara bevittnad.

Den som har förvärvat en bostadsrätt måste ansöka om medlemskap omedelbart efter förvärvet. Det kan vara lämpligt att skaffa ett förhandsbesked från styrelsen innan förvärvet sker. Det ligger i överlåtarens intresse att förvärvaren blir medlem så snart som möjligt, eftersom överlåtaren först då slipper ansvar för avgifter mm gentemot föreningen.

Tillåtna villkor för medlemskap

I samband med (den ursprungliga) upplåtelsen har föreningen stor frihet att avgöra vilka som ska bli medlemmar. Det kan vara de som står i en viss bosparkö eller de som bestämt sig för att bilda en bostadsrättsförening tillsammans.

Föreningens stadgar kan också innehålla s k insållningsklausuler  som styr vilka som även efter den ursprungliga upplåtelsen kan bli medlemmar.

För så kallat seniorboende eller äldreboende kan man stadga att bara personer över en viss ålder och deras makar får bli medlemmar. Ett företag kan vara med och bilda en bostadsrättsförening där bara de som arbetar på företaget kan bli medlemmar.

Följande villkor är tillåtna:

• Viss yrkeskategori.
  • Föreskrifter om visst pris på bostadsrätterna.
  • Åldersgränser, t ex 55-årsgräns för seniorboende.
  • Anställning hos en viss arbetsgivare.
  • Tillhörighet till en viss sammanslutning.

Prisvillkor för överlåtelser gäller dock inte om bostadsrätten köpts vid exekutiv auktion eller vid tvångsförsäljning. Köparen får då inte vägras medlemskap enbart på grund av att priset inte beräknats enligt stadgarna.

Förbjudna villkor

Följande begränsningar är förbjudna:

• Visst medborgarskap. En utländsk medborgare får förvärva en bostadsrätt utan något myndighetstillstånd.
  • Viss inkomst. Om det är helt klart att en person inte kommer att ha råd att betala avgifterna kan medlemskap dock vägras.
  • Viss förmögenhet.
  • Viss religion, ras, hudfärg, nationalitet, kön eller andra diskriminerande villkor.
  • Att någon annan än den som har bostadsrätten avgör vem som ska ha hans bostadsrätt när han överlåter den.
  • Andra villkor som gör det svårt för en bostadsrättshavare att överlåta sin bostadsrätt.

Misskötsel och ekonomiska problem

Föreningen kan neka medlemskap om köparen inte förväntas sköta sig eller kunna göra rätt för sig, dvs inte kunna betala sina avgifter i tid. Det räcker inte med vaga misstankar om att den nye bostadsrättshavaren inte kommer att sköta sig. Men har han betalningsanmärkningar eller tidigare avhysningsbeslut med sig i bagaget bör nog styrelsen försöka förhindra medlemskap.

Juridiska personer

Juridiska personer kan i vissa fall nekas att bli medlemmar. Om en juridisk person (aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk förening, mm) övertar en bostadsrätt till en permanent bostadslägenhet (inte fritidsboende) får styrelsen vägra den juridiska personen inträde i föreningen. Detta gäller även om stadgarna tillåter juridiska personer som medlemmar. Styrelsens beslut att vägra medlemskap kan inte överklagas.

Tveksamma situationer

Ett sätt för styrelsen att agera i tveksamma situationer är att vägra medlemskap och därmed låta köparen avgöra om han ska gå vidare med ärendet till hyresnämnden (och kanske få rätt).

Överklagande till hyresnämnden

Den som vägras inträde i föreningen efter att ha förvärvat en bostadsrätt har en månad på sig att överklaga till hyresnämnden. Samma sak gäller en hyresgäst i samband med ombildning av hyresrätt till bostadsrätt och den som har tecknat förhandsavtal. Hyresnämndens beslut kan sedan överklagas till Svea hovrätt. Där måste vardera parten stå för sina egna rättegångskostnader. Hovrättens beslut kan inte överklagas.

Observera att det bara är köparen som har rätt att överklaga, inte säljaren, även om han kan vara den som förlorar mest på att köparen inte får bli medlem. En köpare som vill dra sig ur en affär kan ju se till att han vägras medlemskap genom att uppträda på ett negativt sätt i samband med ansökan om medlemskap.